A co teď? Napište si s dětmi vlastní knihu!

25.03.2020

Zdravíme z naší nouzové karantény do té vaší nouzové karantény! 

Jedna věc je nějak děti zabavit. Další věc je, je něco naučit, protože to aktuálně za nás nikdo jiný neudělá. Další věc je se z toho nezbláznit a zachovat si nějakou duševní pohodu. Protože kromě dětí máme na starosti ještě sebe, své nejbližší, a potažmo pak celý svět, který potřebuje pomoc úplně všude, úplně odevšad. Je to náročná doba a já vám nechci nakládat navíc tím, že se máte ještě patlat s nějakou knihou. Berte to jen jako inspiraci. A pokud máte už o chlup starší děti než já, dokážou si knihu vytvořit samy, tudíž samy sebe zabaví. Jde jen o to je motivovat a vysvětlit jim, že začít je snadné. A s tím vám s Bartem pomůžeme!

K videu. Nejsem žádný  youtuber. Celé úterý jsem se snažila natočit hezké uhlazené video pro děti od dětí, ale nějak se to vůbec nedařilo. Bartoloměj byl učesaný, načančaný, instruovaný. Ale pořád tam bylo něco špatně. Tak jsem to nechala být. Ve středu jsem jen zkusmo zapnula fotoaparát a vzniklo improvizované video s Bartem ještě v pyžamu,  do kterého žvaní Jeroným, a zvoní telefony, ale ve výsledku má myslím víc hlavu a patu než ta předchozí.

Co potřebujete ke stvoření příběhu:

1) Dítě

 které to víceméně vymyslí

Vyprávět si můžete při vaření, při uklízení, před spaním, kdekoliv, jakkoliv. Nebo dítěti dejte papír a tužku a nechte ho úplně tvořit samo s tím, že si to pak spolu pročtete. 

Já osobně jsem si ta naše vyprávění nahrávavala, ale nikdy jsem to vlastně zpětně nepotřebovala přepisovat, v hlavě mi příběhy zůstaly, a tak jsem je jen rychle napsala do počítače.

2) Hlavního hrdinu

kterému fandíme a záleží nám na něm, je to takový náš vyslanec v příběhu 

Někdy jsou hlavními hrdiny nejraději děti samotné. Můžete si pomoct našimi Žifulíky, rádi do našeho světa přivítáme nějaké nové, více viz tady

3) Zápletku 

neboli výzvu nGoleboli úkol neboli problém... 

...zkrátka něco, co postavíme mezi hrdinu a jeho cíl. Čím větší mu tu překážku postavíme, tím větší bomba to bude, až tu překážku překoná.

4) Poučení

 V čem chceme, aby se onen hlavní hrdina (a potažmo dítě) na konci příběhu změnil? 

Co chceme, aby hrdina (a potažmo i dítě) pochopil? 

5) Začátek prostředek a konec 

Zní to jednoduše, a ono to i jednoduché je.

 Začínáme tam, kde je hrdina doma, kde se cítí dobře, kde všechno zná a žije si svůj normální život, pak se ale stane něco, co ho za ucho vytáhne z té teplé peřiny všedních dní a donutí ho (chtě nechtě) jednat. Během toho se promění, přijde na něco, co nevěděl, a na konci si to hezky shrne a uvědomí.

6) Nepřítel - nepovinné

Hrdina může mít i svého nepřítele, proti kterému bojuje. Nějakého záškodníka. V naší modré knize jsou nepřítelem většinou trpaslíci sami sobě, protože se potřebují poučit ohledně vlastního zlobení. Také jsem tehdy nechtěla do dětského světa hned hnát nějaké zloduchy. Ale Bartoloměj ty zloduchy začal sám požadovat. Pak mi došlo, že děti zkrátka od určité chvíle potřebují nakopat zlo do zadku a pomoct dobru k tomu, aby nad zlem zvítězilo. Tak jsme vymysleli StrašPytla, který nám teď aktuálně vesele škodí a my mu vesele dáváme co proto.

Proč se s tím vším vlastně namáhat, když nám to stejně nikdo nevydá a skončí to někde v šuplíku nebo kopnuté pod postelí? Proto!